Co powinno mieć auto, by zasłużyć na miano kultowego? Przede wszystkim być produkowane masowo, a później stopniowo znikać z rynku. Być marką, z którą mamy pierwsze wspomnienia z dzieciństwa, młodości, pierwszej pracy itp. Podobnie jak nasz sąsiad, szef oraz teściowa. Samochody uważane za kultowe dziś, w czasach swojej produkcji uważane były, za wyłącznie użytkowe i dość nudne samochody. Weźmy na przykład Trabanta, który dziś jest kultowym samochodem i już nikt nie wypomina mu tandetnego wykończenia lub braku bezpieczeństwa.
Większość samochodów, jakie w Polsce mają markę kultowych ma obecnie koło 30 lat, więc jeździło nimi kilka pokoleń Polaków, reszta znana jest z telewizji. Spory wpływ na tą listę ma nasza sytuacja polityczna w latach 70-tych i 80-tych. Za wyborem aut polskich stoi dość ograniczony wybór i fakt, że mieli je wszyscy. Za zagranicznymi fakt, że kojarzyły się z wolnością, amerykańskim stylem bycia itp.
1. Maluch
Był okres, że Fiatów 125p na naszych drogach było na pęczki. W połowie lat 90-tych ten stan rzeczy nieco się zmienił. Teraz Fiatów 125p na naszych ulicach wciąż jest niewiele, ale cieszy fakt, że coraz więcej z nich to modele odrestaurowane i trzymane w kolekcjonerskiej kondycji.
2. Fiat 500
Popularna „Pięćsetka” niedawno doczekała się swojego odmłodzonego wcielenia, ale nowy samochód, mimo że nawiązuje swym wyglądem do poprzednika, nie jest w stanie z nim rywalizować w kategorii „fajności”.
3. Alfa Romeo Spider Duetto
Klasyczny Spider od lat uwodzi swą niepowtarzalną linią. Jest to jeden z tych samochodów, które stały się klasykami już w momencie wyjazdu z fabryki. Szkoda, że wśród polskich samochodów brak tak rasowego kabrioletu.
4. Dodge Challenger
Potężny muscle car z amerykańskim rodowodem w początkowych latach produkcji siał postrach na drogach. W czasach swojej świetności było to jedno z najszybszych aut dostępnych za wielką wodą.
5. Mercedes W126
Luksus pełną gębą w klasycznym, pełnym gracji wydaniu. Dziś właścicielowi tego samochodu nie można zarzucić, że kupił go wyłącznie dlatego, że go na to stać. Mercedes W126 na drodze wygląda jak luksusowy jacht, ale wymaga także specjalnej opieki i traktowania.
6. Ford Granada
Rzadki okaz na naszych drogach. Już nieco zapomniany, ale nadal doceniany przez koneserów za linię, który przypominała swym kanciastym kształtem amerykańskie krążowniki szos.
7. Volkswagen Garbus
Garbus jest jednym z bardziej popularnych klasyków, ale to nie znaczy, że jest banalny. Ciekawa stylistyka projektu Ferdynanda Porsche do dziś wzbudza zainteresowanie i staje się obiektem westchnień coraz młodszych miłośników motoryzacji.
8. Syrenka
Popularna „Skarpeta” w czasach, kiedy była jeszcze produkowana nie uchodziła za samochód bezawaryjny. Wręcz przeciwnie, często zdarzało się, że właściciele, by nie utknąć w długiej trasie, wozili ze sobą cały bagażnik części zamiennych.
9. Ford Mustang
Samochód z czarnym koniem na masce miał być autem sportowym dla każdego. Rzeczywiście w początkowych latach produkcji wiele osób mogło sobie na niego pozwolić, ale dziś ceny zadbanych egzemplarzy dochodzą do ogromnych kwot.
10. Fiat FSO 1500 „Borewicz”
Mimo że nazwa jest umowna, bo porucznik Borewicz był bohaterem kultowego serialu „07 zgłoś się”, to do tego modelu Poloneza przylgnęła i wygląda na to, że już zawsze kojarzona będzie z tym konkretnym samochodem.