Dzisiaj chciałbym przypomnieć Wam trochę informacji o Trabancie. Mam nadzieję, że większość tutaj czytających osób pamięta ten samochód. Ja jeszcze w głowie mam dowcipy na jego temat…
Trabant to z pewnością kultowe auto, które niegdyś było marzeniem każdego Polaka. Jeszcze dzisiaj przed oczami mam sąsiada, który polerował swojego Trabanta przed blokiem. Nie wiem czy obecna młodzież pamięta mknące przez miasta Trabanty, ale postaram się przedstawić historię tego samochodu.
Historia Trabanta
Trabant to samochód, który produkowany był w latach 1957-1991, był on rozwinięciem taniego i niewielkiego auta AWZ P70. Produkacja samochodu odbywała się tylko w fabryce VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau. AWZ P70 to auto, posiadające karoserię z tworzywa sztucznego, czyli z duroplastu. Zaletami takiego materiału jest przede wszystkim odporność na korozję, wytrzymałość na zgniatanie, a w przypadku pożaru materiał ten nie pali się. Pomimo powyższych zalet i tak większość osób, wyśmiewała karoserię późniejszego Trabanta.
W 1957 roku z linii zjechał prototyp Trabanta pod roboczą nazwą P50. Swoją oficjalną premierę auto miało podczas targów w Lipsku. Jeszcze w tym samym roku, a dokładniej mówiąc 7 listopada pierwszy Trabi zjechał z taśm montażowych. Pojazd był wyposażony w silnik dwusuwowy (podobnie jak P70), jego pojemność wynosiła 500 cm³, moc Trabanta wynosiła 18KM. Karoseria tak jak w P70, wykonana została z duroplastu, w przeciwieństwie do swojego poprzednika pojazd posiadał stalową konstrukcję. Już w 1958 roku został wprowadzony nowy typ silnika Typ P50/1, w roku 1962 samochód wyposażany był w silnik Typ 50/2. W czerwcu 1962 roku zastosowano silnik większej pojemności 594,5 cm³ i tym samym ruszyła produkcja Trabanta 600, w konsekwencji zakończono produkcję wersji P50. Kolejną wersją Trabanta była 601, którą produkowano od 1964 do 1990 roku. Nowa wersja to przede wszystkim zmienione nadwozie – bardziej kwadratowa bryła miała nawiązywać do aut zachodnich. Początkowa moc silnika wynosiła 23 KM, jednak stopniowo zwiększano jego moc i ostatecznie wyniosła 26 KM. Trabanta 601 produkowano w wersji 2-drzwiowego sedany oraz 3-drzwiowego kombi. W przeciągu 26 lat produkcji w auta wprowadzano wiele zmian – od stylizacji po różne rozwiązania techniczne np. elektroniczny zapłon, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, ogrzewana tylna szyba. W 1982 roku wyprodukowano Trabanta z numerem 2.000.000!
Oczywiście blok wschodni nie mógł zostać w tyle za Europą Zachodnią i dlatego też wyprodukowano wersję wyścigową Trabanata 601 – 800 RS został wyposażony we wzmocniony silnik dwusuwowy, którego pojemność wynosiła 800 cm³. Ponadto auto posiadało 5-biegową skrzynię biegów.
Od 1990 do 1991 roku produkowano Trabanta 1.1, model ten posiadał czterosuwowy silnik Volkswagena Polo o pojemności 1043 cm³i mocy 39,5 KM. Zmieniły się nie tylko możliwości samochodu, ale także stylistyka. Maska została wykonana z metalu, auto otrzymało plastikowe zderzaki oraz lampy. Wewnątrz zmieniono deskę rozdzielczą. Nowy model dostępny był w dwóch wersjach: limuzyna i universal. Łącznie wyprodukowano 39.474 egzemplarzy.
Ciekawostki
- Trabant to nazwa, która miała uczcić wystrzelenie przez ZSRR sputnika. Same słowo po łacinie i w języku niemieckim oznacza po prostu „satelita”.
- Wszystkie Trabanty zostały wyprodukowane w Zwickau – od 1957 do 1991 roku z linii zjechało 3.051.485 egzemplarzy samochodów.
- W momencie zjednoczenia Niemiec, po drogach NRD jeździło około 2 milionów Trabantów, co sprawiało, że NRD było najbardziej zmotoryzowanym krajem bloku wschodniego.
- Przez kilkadziesiąt lat produkcji, Trabant doczekał się wielu potocznych nazw m.in.: Ford karton, sputnik na kółkach, trabi, zemsta Honeckera, trampek, mydelniczka.
- Trabant P50 był produkowany w dwóch wersjach: limuzyna i universal.
- Powstało wiele prototypów pojazdów m.in. P603, P1100, 1.1 Pickup.