Chyba nie ma w Europie osoby, która nie kojarzyłaby Volkswagena Golfa, który według mnie jest jednym z najpopularniejszych modeli na świecie. Nie powinno też nikogo dziwić, że auto zajmuje zawsze wysokie miejsca w różnych konkursach i plebiscytach.
Według mnie Volkswagen Golf to samochód uniwersalny, którego projektanci zawsze podążają z duchem czasu. Pierwsze modele, może teraz nie wydają się być tak atrakcyjne jak kiedyś, ale w latach 70- czy 80-tych potrafiły zachwycić. Samochody te od początku łączyły w sobie praktyczność, estetykę i wygodę. W moim dzisiejszym artykule właśnie temu modelowi i jego generacjom chciałbym poświęcić trochę więcej czasu.
Historia
Zauważyłem ostatnio, że wiele osób myśli, że Golf to wynalazek przełomu lat 80- i 90-tych. Jednak prawda jest zupełnie inna i by zgłębić historię tego modelu musimy cofnąć się do lat 70-tych, a dokładniej do 1974 roku, gdyż to właśnie wtedy rozpoczęła się produkcja modelu.
Golf I
Golf to model klasy kompaktowej, pierwsza generacja tego niemieckiego auta była produkowana w latach 1974-1983 – z drobnym wyjątkiem, wersję Cabrio produkowano do 1993 roku, natomiast Caddy do 1992 roku. Warto zaznaczyć, że w 1975 roku samochód ten zajął drugie miejsce w konkursie Europejski Samochód Roku 1975 – wyprzedził go tylko Citroen CX.
Jako pierwsze z linii produkcyjnej zjeżdżały hatchbacki w wersji trzy- oraz pięciodrzwiowej. Już dwa lata po rozpoczęciu produkcji mury fabryki opuścił samochód z silnikiem Diesla. W 1979 roku do sprzedaży trafił Cabriolet. Najpopularniejszą wersją Golfa I w wersji hatchback bez wątpienia była seria GTI.
Golf II
Druga generacja Golfa produkowana była od roku 1983 do 1992 roku. W konkursie na Europejski Samochód Roku 1984 zajął 3 miejsce – wyprzedził go Fiat Uno i Peugeot 205. Mogę się założyć, że zdecydowana większość z Was kojarzy już ten model – zresztą nadal dzisiaj na naszych drogach widać różne wersje tej generacji. Druga generacja była mniej kanciasta, a im bliżej lat 90-tych tym wygląd tego modelu był coraz bardziej opływowy. Od Golfa I ta generacja różniła się przede wszystkim większym rozstawem osi oraz większym bagażnikiem. Już w roku 1985 do sprzedaży wprowadzono wersję GTI, a w 1989 z linii zaczęły zjeżdżać wersje sportowe (Golf Rallye i Golf G60 Limited). Do sprzedaży wprowadzono też wersję sedan, pod nazwą Jetta.
Generacja II była produkowana nie tylko w Niemczech, ale także w m.in. Belgii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Republice Południowej Afryki. Golf II został wyprodukowany w około 6,3 mln egzemplarzy.
Golf III
Golf III to jedna z najpopularniejszych wersji, chociaż nie tak liczebna jak Golf II – łącznie wyprodukowano 4.805.900 egzemplarzy. Pierwszy raz samochód zaprezentowano w 1991 roku i w tym samym roku ruszyła jego produkcja. W odróżnieniu od swojego poprzednika samochód dostał bardziej opływowe kształty, a także dostępny był w szerszej gamie, jeśli chodzi o silniki. Pierwsze Golfy III były 3- i 5-drzwiowymi hatchbackami, dopiero w 1993 roku ruszyła produkcja wersji cabrio i kombi – warto zaznaczyć, że jest to pierwszy w całej historii Golf w wersji kombi.
Świadectwem sukcesu niech będzie to, że 21 lat po rozpoczęciu produkcji, w roku 1995 z linii montażowej zjechał Golf z numerem 15 milionów. Samochody produkowane były tradycyjne w Niemczech oraz Brazylii, Belgii, Słowacji, Meksyku i Republice Południowej Afryki.
Produkcja Golfa w wersji hatchback zakończyła się w 1998 roku, kombi w 1999, natomiast cabrio produkowano aż do 2003 roku.
Golf IV
Produkcja czwartej generacji Golfa rozpoczęła się jeszcze, gdy z linii montażowych zjeżdżały pojazdy III generacji. Czwarta generacja produkowana była od 1997 do 2003 roku, natomiast ostatni samochód w wersji kombi zjechał w 2006 roku. Generacja IV zajęła drugie miejsce w konkursie Europejski Samochód Roku 1998 – wyprzedził go Alfa Romeo 156. Nie oszukujmy się do tej pory każda generacja Golfa ocierała się o pierwsze miejsce. Nowa generacja przeszła zmianę wyglądu i w samej Europie sprzedano aż 2 miliony egzemplarzy.
Samochód produkowany był w Niemczech, Belgii, Słowacji, Brazylii, RPA i Chinach.
Golf V
Następcą czwartej generacji został Golf V, który produkowany był w wersji hatchback do 2008 roku, a w wersji kombi do 2009 roku. W 2004 roku z linii produkcyjnej zjechał Volkswagen Golf Plus, który łączył w sobie cechy zwykłego Golfa i minivana. W kolejnym plebiscycie Europejski Samochód Roku tym razem roku 2004 piątka zajęła tradycyjnie miejsce na podium, ale jak zawsze go nie wygrała – zajęła 3 miejsce, samochód wyprzedził Fiat Panda i Mazda 3. w 2005 roku zadebiutował sedan oparty na Golfie V pod nazwą Jetta.
Do 2007 roku wyprodukowano 25 milionów Golfów, rok później auto zdobyło laur najczęściej kupowanego samochodu w Europie – łącznie sprzedano 458.283 sztuk. Samochód produkowany był w Niemczech, na Ukrainie, Belgii, w RPA, Meksyku, Chinach oraz Indonezji.
Golf VI
Powoli zbliżamy się do końca, ale nie jest to koniec historii Golfa – wszystkie znaki na niebie wskazują, że na VII generacji raczej się nie skończy. Wróćmy jednam do VI. Wersja hatchback produkowana był od 2008 do 2012 roku, natomiast kombi od 2009-2013 roku, pierwszy kabriolet zjechał z linii w 2010 roku i jego produkcja nadal trwa. Ciekawostką jest to, że pierwotne plany zakładały, że VI trafi na rynek dopiero w 2010 roku, ale Golf V nie spełniał ani oczekiwań koncernu, ani jego klientów, stąd takie nagłe przyspieszenie.
Generacja VI, ze swojego poprzednika wykorzystała jedynie płytę podłogową i konstrukcję dachu. Pozostałe elementy nadwozia zostały specjalnie zaprojektowane dla tego modelu. Samochód dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Highline oraz GTI.
Golf VI zdobył trzecie miejsce w konkursie Europejski Samochód Roku 2009 – wyprzedziły go: Opel Insignia i Ford Fiesta 7 generacji. W 2009 roku auto zdobyło prestiżowy tytuł World Car of the Year.
Samochód produkowany był w Niemczech – Wolfsburg oraz Mosel, Meksyku i RPA.
Golf VII
Niecałe dwa lata temu odbyła się premiera siódmej generacji Golfa – po raz pierwszy samochód zaprezentowano na Paris Motor Show 2012. Auto produkowane jest od sierpnia 2012 roku, natomiast do sprzedaży trafiło w listopadzie tego samego roku. Siódma generacja w wersji hatchback i i kombi produkowana jest do tej pory.
Golf VII został zbudowany na platformie MQB, samochód charakteryzuje się większą przestronnością niż Golf VI. W dodatku projektanci „wyostrzyli” jego sylwetkę. Samochód zdobył tytuł World Car of the Year 2013 i Car of the Year 2013.
Rok 2013 to prezentacja przez koncern różnych odmian modelu m.in. Golf R, wersja Sportsvan. Siódma generacja dostępna jest w kilku wersjach silnikowych (benzynowe i diesel) oraz wyposażeniowych (R-Line, GTD, GTI, Trendline, Comfortline, Highline).
Ciekawostki
- Nazwa Golf pochodzi od nazwy prądu morskiego: Golfstrom, czyli Prąd Zatokowy – jest to podpowierzchniowy prąd morski północnego Atlantyku.
- Volkswagen Golf I pod nazwą CitiGolf produkowany w RPA był aż do 2009 roku.
- W Polsce Volkswagen Golf, według statystyk samochodów sprowadzanych z zagranicy, cieszy się ogromną popularnością.