Mamy teraz sezon wakacyjny. Coraz większa liczba Polaków decyduje się na niezależny wypoczynek i kupuje kampera. Moda na nie przyszła z Niemiec. Posiadanie własnego domu na kółkach to genialna opcja – można nim wybrać się na wakacje w każdy zakątek Europy, podróżować po Polsce, a nawet rozbić się nad jeziorem 10 kilometrów od miejsca pracy. Opcji wypoczynku dla fanów karawaningu jest wiele.
Czy wypoczynek z kamperem jest dla nas?
Zanim kupimy lub wypożyczymy kamper, warto zadać sobie kilka pytań. Czy lubimy jeździć samochodem? Czy dobrze czujemy się w dużym ruchu? Czy umiemy jeździć większymi pojazdami i poruszać się nimi swobodnie po ulicach oraz drogach szybkiego ruchu? Jeśli odpowiedzi na te pytania brzmią: nie – lepiej zrezygnować z kampera, gdyż zamiast wypoczywać, będziemy się męczyć. Kampery są większe od samochodów osobowych, wymagają więc trochę innych umiejętności.
Wynająć czy kupić?
Jeśli nigdy dotąd nie mieliśmy okazji wypocząć, podróżując kamperem, to warto go na początek wynająć od specjalistycznej firmy. Odpadną nam wtedy ewentualne problemy z zimowaniem oraz dodatkowymi opłatami za posiadanie kampera, jak ubezpieczenie OC itp. Ta forma jest wygodna zwłaszcza, jeśli nie wiemy, czy większość wakacji zamierzamy spędzić na kempingach. Wynajem kampera jednak nie jest tanią sprawą. Koszt wynajmu za jeden dzień to minimum 200 złotych plus kaucja. Jeśli chcemy wynajętym kamperem jechać za granicę, warto rozważyć, czy nie lepiej wynająć go na miejscu, a dojechać tam samochodem lub dolecieć samochodem.
Kupujemy używany kamper
Jeśli wypoczynek kamperem jest dla nas najlepszą formą wakacji, można pomyśleć o kupnie własnego modelu. Rozglądając się za nim warto pamiętać o najważniejszej uwadze: kamper musi nam odpowiadać. Jeśli w czasie jazdy próbnej pojazd nam nie odpowiada, jeśli czujemy się źle we wnętrzu albo nie pasuje nam kabina – lepiej szukać czegoś innego.
Jaką marką wybrać? Najlepiej wybrać jeden z popularniejszych – łatwiej będzie nam znaleźć części zamiennie oraz podzespoły. Zwłaszcza w starszych modelach warto sprawdzić rozmiar opon i ich dostępność w sprzedaży. Warto także zdecydować się na model z jak najsilniejszym silnikiem i jak największą ilością biegów – dotyczy to bardziej samochodów starszych wiekiem. Chodzi o tak zwane biegi długie i krótkie, o czym przekonamy się w górach zjeżdżając stromo parę kilometrów w dół, gdy trzeba będzie hamować silnikiem.
Prędkość modelu powinna wynosić około 100-130 kilometrów na godzinę, a ciężar, ze względu na przepisy i opłaty – lepiej, by nie przekraczał 3 i pół tony. Warto przed kupnem sprawdzić wagę pojazdu i Maksymalny Ciężar Całkowity w dokumentach oraz na tabliczce znamionowej. Następnie należy zważyć go, gdy jest całkiem pusty (ewentualnie z pełnym zbiornikiem paliwa) i zapamiętać wagę. Teraz proszę go zważyć gotowego do wyjazdu: po zatankowaniu czystej wody w zbiorniki, zabraniu pełnych butli gazu, rowerów i wszystkiego jeszcze, oprócz osób. Dzięki temu będziemy wiedzieć, ile dokładnie możemy przewieść osób oraz dodatkowego bagażu. Za przekroczenie Maksymalnego Ciężaru Całkowitego można zapłacić słony mandat, lepiej więc nie ryzykować.
Obejrzymy dokumentację techniczną
Bez względu na to, czy wynajmuje kamper czy też go kupujemy – warto przejrzeć jego książkę przeglądów. Nie powinien mieć on żadnych negatywnych uwag, gdyż oznaczać to może, że z samochodem będą problemy. Powinien natomiast posiadać pełną dokumentację na zamontowane urządzenia w pojeździe, sprawdźmy także ich działanie przed podpisaniem umowy.