Wracamy do naszego cyklu, w którym przedstawiamy Wam kultowe auta z polskich dróg. Oczywiście wśród tego zacnego grona nie mogło zabraknąć Fiata 126, potocznie zwanego „Maluchem” lub „Małym Fiatem”.
Powtórzę się, ale zapewne nie ma osoby w kraju, która by nie kojarzyła tego samochodu. Ja jeszcze dzisiaj pamiętam jak się je wyprzedzało Polonezem, a ludzie wyglądali jak upchnięci w puszkę. Gdy byłem młodszy wydawały mi się śmiesznymi samochodami, dzisiaj patrzę na to trochę inaczej i zawsze jak widzę Fiata 126 kręci mi się łezka w oku – taki ze mnie sentymentalny osobnik.
Fiat 126 to oczywiście samochód osobowy, który produkowany był we Włoszech w latach 1972-1980. W Polsce małe autko zaczęto produkować na polskiej wersji licencyjnej 6 czerwca 1973 roku w Fabryce Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej i Tychach od 1975 roku. Pierwsza zmiana w samochodzie miała miejsce już 1977 roku, kiedy to m.in. zwiększono pojemność silnika do 652 cm³, zlikwidowano skrajne szczeliny na pokrywie silnika – dzięki zmianom moc silnika wzrosła do 17,7 kW.
W Polsce Fiat 126p produkowany był w czterech wersjach:
- Standard (650E),
- Special (650ES),
- Komfort (650EK),
- dla inwalidów (650EI).
Produkowano także silniki o pojemności 600 cm³.
W 1982 roku postawiono na bardziej ekonomiczne rozwiązanie i wyposażono auto w nowy typ gaźnika, trójkomorowy tłumik oraz tłumik szmerów ssania – zużycie paliwa spadło o 7 proc. Ale to nie był koniec zmian, rok później dalej koncentrowano się na usprawnieniu silnika – zastosowano m.in. głowicę z nową komorą spalania, nowy wałek rozrządu. Wszystkie pojazdy po tej modyfikacji oznaczono symbolem E. W 1985 roku zmodyfikowano nadwozie – auto musiało zostać dostosowane do europejskich standardów. Kolejne wielki chwile dla Fiata 126 nadeszły w roku 1994, kiedy to zmieniono instalacje elektryczną (zastosowano układ zapłonowy Nanoplex) oraz nadwozie – po udoskonaleniach auta oznaczono w wersji podstawowej 126 el, z bogatszym wyposażeniem 126 el SX. Kolejne modernizacje to rok 1996, kiedy to zastosowano katalizator, trzy lata później zastosowano zagłówki na tylnej kanapie. Produkcja Fiata 126 w Polsce zakończyła się 22 września 2000 roku – łącznie w kraju wyprodukowano 3.318.674 sztuk.
Warto wspomnieć, że konstruktorzy pracowali nad różnymi odmianami „Malucha”, niestety większość nie opuściła murów fabryki. Wersjami pochodnymi były m.in.:
- Fiat 126p Bombel – powstało około 16 prototypów,
- Fiat 126p Long,
- Fiat 126p Kombi,
- Fiat 126 Cabrio,
- Fiat 126 pług śnieżny.
Polski Fiat eksportowany był m.in. Do Jugosławii, RFN, Francji, Chin, Belgii, Grecji, Austrii, Chile, Egipu, Nowej Zelandii, Australii.
Ciekawostki
Fiat 126 był następcą Fiata 500, natomiast następcą „Malucha” był Fiat Cinquecento.
W latach 1974-1975 w miejscowości Graz w Austrii firma Steyr-Daimler-Puch produkowała własną wersję Fiata 126, nazywaną Fiar-Steyr 126 lub Steyr-Puch 126.
Fiat 126p w Polsce bardzo często nazywany był „Maluchem” lub „małym Fiatem”. W innych krajach znany jest pod takimi nazwami jak:
- kikirez (Albania),
- bolha, czyli pchła (Słowenia),
- peglica, od pegla czyli żelazko (Chorwacja i Serbia),
- kispolszki, czyli „mały polski” (Węgry),
- bambino, czyli dziecko (Niemcy, Irlandia),
- Polaquito (Kuba),
- Bototo (Chile).