Fiat Cinquecento to kolejne auto z naszego cyklu, które swojego czasu dzielnie przemierzało polskie drogi. Kto nie pamięta tego charakterystycznego auta? Zresztą pamięci nie trzeba za bardzo odświeżać, bo w przeciwieństwa do chociażby Dużego Fiata samochód nadal można spotkać na parkingu lub „mknącego” po ulicy. Nikt w mojej rodzinie nie posiadał tego auta, ale darzę go jakąś szczególną sympatią, dlatego zapraszam Was do lektury poniższego artykułu.
Historia Cinquecento
Jak zapewne wiecie Fiat Cinquecento to miejski samochód osobowy, po raz pierwszy model zaprezentowano 9 grudnia 1991 roku w Rzymie, natomiast 16 grudnia auto zaprezentowano w Warszawie w hotelu Victoria – jednak produkcja rozpoczęta została już w czerwcu 1991 roku.
Auto początkowo było produkowane w fabryce Fiata w Tychach – jego produkcja trwała od czerwca 1991 roku do września 1998 roku, czyli wcale nie tak długo jakby to się mogło wydawać. Cinquecento był oficjalnym następcą Fiata 126 (więcej o tym aucie przeczytasz tutaj), ale produkcja „Malucha” została zakończona tylko w Tychach, więc oba modele były produkowane równolegle. Nadwozie samochodu zaprojektowane zostało w Centro Stile Fiat, pojazd dostępny był tylko w wersji 3-drzwiowego hatchbacka – auto charakteryzuje się stosunkowo kanciastą bryłą .
28 maja 1992 nazwa FSM Cinquecento została zmieniona na Fiat Cinquecento, związane jest to z zawarciem umowy między Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodową Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p. o zawiązaniu trzech polsko-włoskich spółek akcyjnych. Od kwietnia 1993 roku w wyposażeniu dodatkowym znalazła się klimatyzacja, centralny zamek, dzielona kanap tylna, elektroniczne sterowanie. Już w grudniu 1993 roku pojazd przeszedł drobne zmiany – dotyczyły one głównie wnętrza. W 1994 roku pojazd był dostępny w wersji Sporting 1100. W lutym w 1995 roku linię opuścił samochód z numerem 500.000, latem tego samego roku przeprowadzony został nieznaczny facelifting, po tej zmianie w sprzedaży dostępne były wersje: ED, S, Suite, SX i Sporting. W 1996 roku w wyposażeniu auta znalazła się poduszka powietrzna dla kierowcy oraz pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa. W połowie lipca 1997 roku fabrykę opuścił milionowy egzemplarz Cinquecento. W marcu 1998 roku zakończono produkcję wersji 900 i 1100, do września tego samego roku produkowano tylko odmianę 700. Produkcja Fiata Cinquecento została zakończona w 1998 roku – w przeciągu blisko 7 lat wyprodukowano 1.102.684 egzemplarzy.
Prędkości maksymalne:
– wersja 900 i.e. – 143 km/h,
– wersja 900 – 138 km/h,
– wersja 700 – 126 km/h.
Głównymi zaletami Fiata Cinquecento była cena zakupu oraz niskie koszty eksploatacji. Samochód zdobył uznanie również za trwałość konstrukcji.
Minusy auta to ubogie wyposażenie w wersji podstawowej, słabe osiągi aut z silnikiem 704 oraz duża awaryjność aut z gaźnikiem Aisan.
Ciekawostki:
Fiat Cinquecento to pierwszy samochód osobowy marki Fiat, który produkowany tylko i wyłącznie w polskiej fabryce w Tychach.
Po 10 latach od zakończenia produkcji Fiat Cinquecento był jednym z najchętniej kupowanych samochodów używanych w Polsce.
W 1993 roku Fiat Cinquecento zajął drugie miejsce w konkursie European Car of the Year 1993.
Następcą Cinquecento był Fiat Seicento.
Cinquecento to po włosku „pięćset” – nazwa auta na nawiązywała do modelu 500 z lat 50-tych XX wieku.
W historii sztuki cinquecento to okres włoskiego renesansu, który przypadał na wiek XVI, nazwa nawiązuje do daty 1500, który uznaje się za początek cinquecenta.