Cofając się do polskich lat 90-tych ubiegłego wieku od razu przed oczami mam oprócz Dużego i Małego Fiata oraz Poloneza mam Škodę Favorit, którą posiadała moja rodzina. Przesiedliśmy się do niej z Małego Fiata i muszę przyznać, że to było coś. Przestronne wnętrze, gdzie bez problemu mogło zmieścić się 5 osób, no i te pasy bezpieczeństwa przy tylnej kanapie. Powiem tak – to było auto! Dzisiaj zapraszam Was do lektury kolejnego artykułu o samochodach z przeszłości.
Historia Škody Favorit
Pierwszy model o nazwie Favorit produkowany był już przed wojną, dokładniej rzecz ujmując był to typ 904/923. Favorit z lat 80- i 90-tych to typ 781, czeskie auto produkowane było w latach 1988-1995, montaż samochodu odbywał się także w Polsce.
Prace badawczo-konstrukcyjne nad nowym modelem rozpoczęły się w 1982 roku w Mladá Boleslav – auto miało być następcą modelu 120. Trochę czasu czeskiemu producentów zajęło znalezienie projektanta nadwozia – Czesi nawiązali kontakt z włoskimi stylistami, ostatecznie wybrano znane na całym świecie włoskie biuro Bertone. Umowa z biurem została zawarta 1 czerwca 1983 roku, natomiast pierwszy prototyp był już gotowy w sylwestra 1984 roku. Kolejne 3 lata to prace nad podzespołami, ostatecznie produkcja preserii ruszyła 1 lipca 1987 roku. Škoda Favorit miała swoją oficjalną premierę na Targach Technicznych w Brnie we wrześniu 1987 roku, natomiast seryjna produkcja ruszyła wiosną roku 1988.
W modelach Škody Favorit stosowano silniki o pojemności skokowej 1289 cm³, który występował w kilku wersjach. Marka Škoda 16 kwietnia 1991 roku stała się częścią grupy Volkswagen, po tym połączeniu zrestrukturyzowano produkcję modelu Favorit – planowano już wtedy rozpoczęcie produkcji nowego modelu Felicia. Ponadto na rynek wprowadzono nowy model 135 Le/Lse, który został wyposażony w elektrycznie sterowany gaźnik oraz w katalizator. W tym samym roku Favorit przeszła pierwszy face lifting – drobne zmiany kosmetyczne. Do roku 1993 auto produkowano w dwóch wersjach wyposażenia L (lux) oraz LS (super lux). Wersja super lux jako wyposażenie dodatkowe posiadała m.in. obrotomierz, dzieloną klapę tylną, elektroniczny zegarek, instalację radiową.
Przy współpracy z Volkswagenem w 1993 roku modelu zmodernizowano silniki – wprowadzono jednopunktowy wtrysk paliwa firmy Bosch, dla wyróżnienia modele Favorit z takim silnikiem miały w nazwie literkę „i”. Rok 1993 był pełen zmian i tak pojawił się wcześniej wycofany silnik 136, w który wyposażone były nawet modele Felicia. Jeszcze w tym samym roku Favorit przeszło kolejny face lifting, w modelu zmieniono m.in.: zegary, obicia tapicerskie drzwi, tablicę przyrządów. Ponadto zmieniono oznaczenia wersji z L i LS na LX GLX.
W latach 1988-1995 wyprodukowano 783.167 egzemplarzy modelu Favorit.
Wersje Škody Favorit:
- typ 780 – pierwszy prototyp Škody Favorit z 1983 roku;
- typ 781 – pięciodrzwiowy hatchback – Škoda Favorit;
- typ 782 – sedan;
- typ 783 – wersja coupé;
- typ 784 – trzydrzwiowe kombi z dużą przestrzenią ładunkową – Škoda Savana;
- typ 785 – pięciodrzwiowe kombi – Škoda Forman;
- typ 786 – wersja dostawcza;
- typ 787 – wersja pick-up – Škoda Pick-up;
- typ 788 – sanitarka.
Sportowa Škoda Favorit
Podobnie jak to było w przypadku innych pojazdów o przeznaczeniu miejskim, Škoda postanowiła wypuścić modele sportowe modelu Favorit. Pierwszym była Škoda Favorit 136 L/A, która powstała już w 1989 roku. Jej przeznaczeniem były zawody rajdowe w grupie A. W roku 1993 wprowadzono zmodernizowany model 136 L/A – w silniku zastosowano podwójny gaźnik Pierburga. W tym samym roku wprowadzono również specjalną wersję powyższego modelu, który również był przystosowany do wyścigów samochodowych w grupie A – model posiadał pojedynczy gaźnik Pierburga.
Škoda Favorit H to specjalna wersja sportowa przystosowana do wyścigów torowych w grupie H. Pierwszy model został stworzony w 1991 roku. Pojazd posiadał rzędowy czterocylidnrowy silnik z rozrządem OHC, który pochodził z Volkswagena. W roku 1992 dokonano modernizacji modelu i moc silnika wynosiła 175 KM – wersja z 1991 charakteryzowała się mocą 167 KM.
Ciekawostki
Škoda Favorit dostępna była w wersji kombi – nazwa handlowa to Forman.
Na bazie modelu Favorit powstał pick up – Škoda Pick-up.
Następcą modelu Favorit była Škoda Felicia, która produkowana była od 1994 roku.