Czy pamiętacie Tatrę 613? Była to limuzyna, produkowana na potrzeby partyjnej wierchuszki w czasach istnienia Bloku Wschodniego. Początkowo produkowano ją w Czechosłowacji, później już w Czechach. Nie wiadomo, ile dokładnie powstało modeli tego samochodu, ale szacuje się, że mogło ich być nawet 10 tysięcy. Obecnie Tatra to model rzadki na rynku. Takim samochodem jeździł m.in. Vaclav Havel.
Zakłady przemysłu motoryzacyjnego Tatra powstały w 1850 roku w mieście Krapkovnice. Były to trzecie w Europie zakłady produkujące samochody. Początkowo był to warsztat zajmujący się wytwarzaniem bryczek konnych, które wytwarzano do 1925 roku. Od roku 1881 firma rozpoczęła produkcję wagonów kolejowych, a w 1897 roku wyprodukowano w nim pierwszy samochód osobowy (President). Nazwę Tatra przedsiębiorstwo przyjęło w roku 1921. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu.
W 1976 roku zarząd Tatry postanowił zmienić produkowany dotychczas na potrzeby wysokiej rangi urzędników model Tatra 603 na coś nowszego. Zrobiono wtedy coś, bo było unikalne jak na ówczesne realia – projekt auta zlecono włoskim konstruktom z firmy Carrozzeria Vignale. Po roku prac przedstawiono 3 prototypy: 2 sedany o różnej jakości wyposażenia oraz jedno coupe, które jednak nie trafiło do masowej produkcji.
Pierwszą zauważalną zmianą, jaką prowadzili Włosi, były ostre linie w miejsce obłych kształtów Tatry 603. Nowy model wyróżniał się płaską maską, a także charakterystyczną tylna szybą, cofniętą względem słupków C. Okna samochodu okalały chromowane listwy, biegnące dalej wzdłuż progów, maski i przedniego pasa, na którym umieszczone było logo fabryki. Od samego początku kontrowersje wzbudzał duży przedni zwis i stosunkowo krótki tył auta, co zaburzało proporcje całej bryły nadwozia. Krytykowano także wnętrze pojazdu, jako zbyt ekstrawaganckie, a najwięcej emocji zbierała tablicza rozdzielcza.
W 1980 roku pojawiło się model Tatra 613 Specjal – wyposażony w bardzo luksusowe wyposażenie, między innymi telefon, klimatyzację, barek oraz dyktafon. W ciągu ponad dwudziestoletniej produkcji z taśm montażowych zjeżdżały również wersje dla policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego. Szczególnie te ostatnie były bardzo interesujące. Karetki na bazie limuzyny Tatra 613, miały charakterystyczne, nietypowo wyniesione w górę nadwozia, do konstrukcji których użyto włókna szklanego.
Jednym z najciekawszych rozwiązań, zastosowanych w Tatrze 613 był silnik, bardzo nowoczesny jak na tamte czasy. Był to V8 DOHC, chłodzony powietrzem i montowany za osia tylną. Auto prowadziło się dość stabilnie, dzięki przedniemu zawieszeniu opartemu na kolumnach McPhersona, tylnemu zaś wyposażonemu w wahacze i sprężyny śrubowe. Początkowo w Tatrze 613 montowano czterostopniową skrzynię biegów (była ona umieszczona pod tylną kanapą), którą z czasem zastąpiono przekładnią 5-biegową.
Tatrę 613 produkowano jeszcze po upadku komunizmu, lecz pomimo wprowadzeniu zmian stylistycznych w wyglądzie i wyposażeniu, sprzedaż systematycznie malała. Ostatni model wyprodukowano w 1996 roku, zastępując go modelem Tatra 700, którego produkcja trwała jedynie trzy lata. W 1999 roku zamknięto produkcję luksusowych Tatr.