Hodna Civic VII należy do popularnej rodziny tego japońskiego producenta, która w chwili obecnej składa się już z dziewięciu generacji. Civic VII to samochód stworzony z myślą o miejskim użytkowniku. Samochód ten jest dynamiczny i wygodny w obsłudze. W zależności od wersji silnika może zapewniać satysfakcjonujące osiągi przy średnim ze wskazaniem na niskie spalaniu. Samochód dosyć ekonomiczny w eksploatacji. W niniejszym artykule postaram się przybliżyć model 5-drzwiowy hatchback z rocznika 2005 z wyposażeniem w wersji LS.
Hondy Civic produkowane są od ponad czterdziestu lat, to pierwsze siódemki zjechały z taśm w 2000 roku. Honda Civic VII to samochód typowo rodzinny przeznaczony do przemieszczania się z domu do pracy i z powrotem vel. kościoła jak ktoś jest księdzem; ewentualnie na zakupy ale nie zawsze ponieważ bagażnik nie pozwala na wożenie dużych gabarytów. Nie mniej dla typowego zastosowania samochód w pełni funkcjonalny. Ograniczone w stosunku do poprzedniej generacji wymiary modelu są plusem w poruszaniu się w zazwyczaj zatłoczonych miastach, szczególnie gdy trzeba znaleźć miejsce postojowe. Wtedy jego kompaktowe rozmiary i dobra widoczność mogą dać kierowcy przewagę w zmaganiu o miejsce na parkingu czy poboczu. Niestety skrętność tego samochodu wydaje dziwnie ograniczona, która czasem wymaga skorygowania manewru. Na szczęście gorzej niż w Fordzie Ka nie jest.
Spalanie silnika 1.6 VTEC o mocy 110 KM ze zmiennymi fazami rozrządu nie szokuje w żadnej ze stron mimo pobożnych życzeń producentów by je ograniczyć. Średnie zużycie benzyny na poziomie 8.5 l/100 km nie jest rewelacyjnym osiągnięciem natomiast silnik ten z podwyższonym momentem obrotowym gwarantuje satysfakcję z jazdy. Bez problemu można rozpędzić się ruszając ze świateł bądź wyprzedzać na trasie.
Wnętrze zaprojektowane z myślą o kierowcy zdaje się takim, żyjącym w biegu i mimo nietypowego jak na europejskie standardy usytuowania drążka skrzyni biegów – tuż obok kierownicy to ogólnie wnętrze sprawia pozytywne wrażenie. Znajdziemy w środku dużo poręcznych skrytek. W centralnej części pod radiem płaska wnęka idealna do wrzucenia w nią telefonu gdy w pośpiechu wsiadamy do samochodu. Pozytywnym elementem wyposażenia są też dwa wbudowane stojaki na kubki o standardowych rozmiarach, które można zasunąć, jeśli w środkowej skrytce chcemy schować coś innego. Składane tylne siedzenia pozwalają w chwili potrzeby zwiększyć ładowność bagażnika – wtedy nawet duży rower w tym samochodzie zmieścimy.
Jeżeli zastanawiamy się nad sprawieniem sobie takiego pojazdu warto mieć na uwadze regularną, zgodnie z zaleceniami producenta, zmianę rozrządu co 120 000 kilometrów – jeśli widzimy atrakcyjną ofertę sprzedaży warto sprawdzić czy nie nadszedł właśnie ten czas. Nie jest to bynajmniej powód do rezygnacji ale może być argumentem w negocjacjach .
Podsumowując opisywany model Honda Civic z wersji VII jest samochodem, które najlepiej sprawdzi się w miejskim środowisku spełniając oczekiwania standardowej rodziny. Kierowca dbający o niego nie powinien się na nim zawieźć.