Wyprodukowanie samochodu kosztuje i to raczej nie mało. Czy jednak wiecie, ile koncerny samochodowe na czysto zarabiają na sprzedaży jednego samochodu? A może tak naprawdę tracą? Niektóre koncerny na pewno są stratne na sprzedaży niektórych modeli. Dlaczego?
Bo podliczyć przecież należy takie wydatki jak sam koszt produkcji, promocję, marże dla sprzedawców oraz koszty testów, usprawniania i budowania prototypów. Do tego dochodzą podatki, cła oraz inne opłaty. Autorzy niniejszego opracowania brali przede wszystkim cenę rynkową danej marki, zysk netto oraz ilość sprzedanych samochodów. Na podstawie tych danych Car-Center Automotive Research opracował niniejsze zestawienie.
Ford (rynek europejski)
średnia cena auta: 15 157 Euro
zysk na jednym samochodzie: – 756 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 1 353 000 sztuk
Opel
średnia cena auta: 14 474 Euro
zysk na jednym samochodzie: – 487 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 1 066 579 sztuk
Seat
średnia cena auta: 14 976 Euro
zysk na jednym samochodzie: – 278 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 321 000 sztuk
Fiat
średnia cena auta: 13 153 Euro
zysk na jednym samochodzie: – 165 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 1 857 694 sztuk
General Motors
średnia cena auta: 11 801 Euro
zysk na jednym samochodzie: 449 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 9 290 000
Volkswagen
średnia cena auta: 21 215 Euro
zysk na jednym samochodzie: 605 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 9 090 000 sztuk
Honda
średnia cena auta: 17 344 Euro
zysk na jednym samochodzie: 669 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 3 137 000 sztuk
Skoda
średnia cena auta: 14 055 Euro
zysk na jednym samochodzie: 708 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 939 000 sztuk
KIA
średnia cena auta: 11 898 Euro
zysk na jednym samochodzie: 839 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 2 710 017 sztuk
Nissan
średnia cena auta: 16 933 Euro
zysk na jednym samochodzie: 919 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 4 940 133 sztuk
Ford (rynek światowy)
średnia cena auta: 16 697 Euro
zysk na jednym samochodzie: 961 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 5 668 000 sztuk
Chrysler
średnia cena auta: 21 095 Euro
zysk na jednym samochodzie: 972 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 1 650 000 sztuk
Hyundai
średnia cena auta: 13 049 Euro
zysk na jednym samochodzie: 1255 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 4 401 000 sztuk
Toyota
średnia cena auta: 17 887 Euro
zysk na jednym samochodzie: 1567 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 9 750 000 sztuk
Mercedes
średnia cena auta: 41 116 Euro
zysk na jednym samochodzie: 2365 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 1 142 000
Audi
średnia cena auta: 31 300 Euro
zysk na jednym samochodzie: 3169 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 1 455 100 sztuk
BMW
średnia cena auta: 35 727 Euro
zysk na jednym samochodzie: 3403 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 1 845 186 sztuk
Porsche
średnia cena auta: 90 600 Euro
zysk na jednym samochodzie: 16 461 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 143 096 sztuk
Ferrari (z Maserati)
średnia cena auta: 194 427 Euro
zysk na jednym samochodzie: 24 352 Euro
całkowita sprzedaż w 2012: 13 000 sztuk
Jak więc widać na podium mamy 3 marki aut głównie luksusowych: BMW, Porsche oraz Ferrari, choć pomiędzy miejscem trzecim a drugim jest tak naprawdę przepaść. Taki świetny wynik Ferrari możliwy jest dzięki bardzo wysokiej średniej cenie auta ,w przeliczeniu na złotówki ponad 800 tysięcy, oraz małej ilości wyprodukowanych samochodów. W dużo gorszej sytuacji są koncerny, sprzedające samochody użytkowe dla użytkowników z mniej zamożnej części społeczeństwa. Jak widać, sporo z nich notuje spore straty.