Marki Chrysler chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, w styczniu tego roku koncern został przejęty przez Fiata. Jednak dzisiaj o tym mowy nie będzie, bo w kręgu naszego zainteresowania będzie założyciel marki, czyli Walter Chrysler.
Walter Chrysler urodził się 2 kwietnia 1875 roku w Wamego w Stanie Kansas. Jego matka nazywała się Anna Maria (z domu Breymann), ojciec Henry, był imigrantem, który urodził się w Kanadzie w 1850 roku, a osiem lat później przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Henry był potomkiem niemieckich i duńskich osadników. Matka Chryslera urodziła się w Rocheport w stanie Missouri i w jej żyłach płynęła niemiecka krew. Sam Walter nie był za bardzo zainteresowany swoimi korzeniami – według monografu badaczki Karin Holl’s rodzina Chryslera zamieszkiwała obszar Nadrenia-Palatynat, dokładniej miasteczko Guntersblum. Udało się również badaczce ustalić, że przodek Chryslera, Johann Philipp Kreissler (ur. w 1672 r.) opuścił Niemcy w 1709 i osiedlił się w Ameryce Północnej.
Rodzina Chrysler przeniosła się do Ellis, gdzie swoje dzieciństwo spędził Walter. Ojciec Henry pracował jako inżynier w Union Pacific Railroad, gdzie jego syn zdobył pierwszą pracę i zajmował się dostarczaniem produktów spożywczych. Następnie młody Chrysler pracował w sklepach Union Pacific Railroad na stanowisku woźnego – jego pensja wynosiła dolara dziennie.
Walter ukończył Międzynarodową Szkołę Korespondencyjną w Scranton w Pensylwanii i rozpoczął swoją karierę jako mechanik i kolejowy mechanik. Przez kolejne lata Chrysler pracował na kolei – w tym czasie dał się poznać jako dobry mechanik – wykonywał różne prace. Chociaż Walter był dobrym pracownikiem, to dał się we znaki swoim kolegom z pracy – był osobą o wybuchowym temperamencie.
6 czerwca 1901 roku Walter poślubił swoją przyjaciółkę z dzieciństwa Dellę Violę Forker (zmarła w 1938 roku w wieku 58 lat), z którą doczekał się czwórki dzieci: Thelma Irene (1902-1957), Bernice Chrysler (1906-1979), Walter Percy Jr. (1909-1988) oraz Jack Forker (1912-1958).
W latach 1905-1906 Chrysler pracował dla Fort Worth and Denver Railway w Childress w zachodnim Teksasie. Następnie przeniósł się do Oelwein w stanie Iowa. Jednak jego prawdziwa kariera związana ze światem motoryzacji rozpoczęła się, gdy rozpoczął współpracę z American Locomotive Company (ALCO). Firma specjalizowała się w produkcji lokomotyw.
Życie Chryslera zmieniło się, gdy ten w 1911 roku poznał Jamesa J. Storrow’a (1864-1926) był dyrektorem w ALCO oraz dyrektorem wykonawczym w General Motors. Storrow zapytał się Waltera, co myśli o produkcji samochodów – Chrysler był entuzjastą aut i interesował się nimi od kilku lat. Dyrektor ALCO zorganizował spotkanie z ówczesnym prezesem Buick Motor Company, Charlesem W. Nashem, który poszukiwał doświadczonego i przede wszystkim inteligentnego szefa produkcji. Posadę zdobył Chrysler, który zrezygnował ze swojej kariery w kolejnictwie. Dzięki Chryslerowi i jego sprawnemu zarządzaniu w firmie udało się zredukować liczne i niepotrzebne koszty. Ponadto za sprawą Waltera dzienna produkcja samochodów wzrosła z 45 do aż 600 sztuk.
W 1916 roku, za namową Williama C. Duranta, Chrysler został dyrektorem w Buick i miesięcznie za swoją pracę otrzymywał aż 10.000 dolarów miesięcznie (przeliczając na dzisiaj, Chrysler miesięcznie otrzymywał 165.000 dolarów), w dodatku na koniec roku otrzymywał premię wysokości 500.000 dolarów. Warto zaznaczyć, że na początku swojej kariery w Buick Chrysler otrzymywał pensję wysokości 6.000 dolarów rocznie. Odchodząc z firmy w 1919 roku, Walter otrzymał 10 milionów dolarów z akcji, które posiadał w General Motors. W ten sposób stał się jednym z najbogatszych ludzi w Ameryce. Chrysler zrezygnował z posady w Buick ponieważ nie zgadzał się z Durantem odnośnie jego planów wobec General Motors.
Chrysler ani na chwilę nie spoczął, po odejściu z Buick otrzymał posadę w Willys-Overland Motor Company w Toledo w stanie Ohio. Wynegocjował pensję na poziomie miliona dolarów rocznie – kontrakt zawarty został na dwa lata. Chrysler odszedł w 1921 roku, ale miał już gotowy plan awaryjny – nabył pakiet kontrolny w firmie Maxwell Motor Company, gdzie nie tylko usprawnił produkcję, ale również wdrożył swoją myśl techniczną. W 1923 roku Chrysler zakupił dwunasto-hektarową posiadłość w Kings Point na Long Island w Nowym Jorku.
W 1925 roku Walter założył Chrysler Corporation z siedzibą w stolicy motoryzacji, czyli Detroit w stanie Michigan. Ponadto przedsiębiorca utworzył marki: Plymouth oraz DeSoto, a w 1928 roku zakupił Dodge’a. W 1928 roku magazyn Time uhonorował go tytułem człowieka roku. W 1930 roku zakończył swoją inwestycję w Nowym Jorku – zbudowany został Chrysler Building, najwyższy budynek w tamtym czasie w mieście. Pod koniec lat 20-tych Chrysler Corporation wchłonęło Maxwell Motors i w ten sposób stało się trzecim, co do wielkości producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych.
W 1936 roku Chrysler przeszedł na pół-emeryturę, do 1940 roku był przewodniczącym rady dyrektorów. W 1938 roku zmarła jego żona Della, po jej odejściu Chrysler załamał się – człowiek, który nigdy nie miał problemów ze zdrowiem doznał udaru mózgu. Do końca swojego życia Chrysler nie odzyskał pełnej sprawności – zmarł 18 sierpnia 1940 roku i został pochowany na cmentarzu w Sleepy Hollow w Nowym Jorku.
Ciekawostki
- Dom w Ellis, w którym mieszkała rodzina Chrysler stoi tam do dzisiaj.
- Muzeum Chryslera znajduje się w Auburn Hill w stanie Michigan: http://www.wpchryslermuseum.org/