Ecall to system, który ma powstać na terenie całej Unii Europejskiej i alarmować o groźnych zdarzeniach na drodze. Obecnie trwają pracę nad jego wdrożeniem. Wiadomo już, że ostateczny terminem, gdy system ma zacząć działać w poszczególnych państwach jest 1 października 2017 roku. Czy Polska zdąży?
Przewiduje się, że jeśli system eCall będzie działał prawidłowo, to zmniejszy się aż o 50% czas oczekiwania przyjazdu służb rachunkowych do wypadku komunikacyjnego w mieście i o 40% na terenie wiejskim lub niezabudowanym. System eCall przyczyni się również do zmniejszenia zatorów na drogach oraz zapobiegnie wtórnym zdarzeniom drogowym, do których może dojść w wyniku niezabezpieczenia miejsc wypadków.
Ecall ma działać w oparciu o specjalne urządzenie homologacyjne, które będzie można zamontować w każdym samochodzie. Samochody, które są fabrycznie nowe, będą miały montowane go domyślnie. Techniczne wymagania dla urządzeń eCall przeznaczonych do montowania we wszystkich nowych samochodach osobowych oraz lekkich pojazdach dostawczych zostaną ustalone niedługo.
Jeśli pojazd, który posiada eCall ulegnie wypadkowi na terenie Unii Europejskiej, urządzenie automatycznie połączy się z najbliższą stacją ratownictwa medycznego, podając współrzędne GPS pojazdu za pomocą numeru alarmowego 112. Na razie nie wiadomo, jak dokładnie system będzie przesyłał dane, jednak system na informować o czasie i dokładnym miejscu wypadku, kierunku jazdy, numerze identyfikacyjnym pojazdu oraz rodzaju jego napędu.
Zgłoszenia alarmowe będą obsługiwane bez pobierania jakichkolwiek opłat przez organ państwowy lub prywatną organizację, której to zadanie zostanie powierzone przez państwo członkowskie. Kraje unijne będą miały swobodę w decydowaniu o organizacji działania swoich służb ratunkowych. Ponieważ niektóre połączenia w ramach eCall mogą dotyczyć wsparcia technicznego, kraje UE będą mogły zadecydować o zastosowaniu systemu filtrującego, który zapewni obsługiwanie przez infrastrukturę eCall wyłącznie zgłoszeń ratunkowych.
Zanim system zadziała – najpierw przeprowadzona zostanie kampanie informacyjna oraz zachęcająca do korzystania z eCall, urządzenia homologacyjne pojawią się w sprzedaży zapewne niedługo przed wejściem systemu w życie. Na razie informatycy usiłują rozwiązać problem fałszywych zgłoszeń i tego, jak je wyłapywać, by pogotowie ratunkowe nie ruszało do każdej stłuczki.