Jeśli posiadasz na sprzedaż Opla Astrę lub inny model Opla to koniecznie sprawdź naszą ofertę odkupu aut marki Opel.
Opel Astra H to ciekawa propozycja na samochód do codziennego użytkowania. Jest to wszechstronny kompakt ze sporym bagażnikiem (375 litrów w wersji hatchback). W tym artykule przybliżona zostanie podstawowa wersja silnikowa o pojemności 1.4 litra i mocy 90 koni mechanicznych (kod silnika Z14XEP).
Jeszcze dekadę temu 90 koni wyciśnięte z pojemności 1.4 robiło wrażenie, lecz obecnie w dobie turbodoładowanych „kosiarek do trawy” (mowa tu o silnikach tce, tsi, twinair i ecoboost) ten zwyczajny wolnossący benzyniak wydaje się być slaby. Aczkolwiek jeśli poruszamy się głównie w mieście bądź po naszych krajowych drogach, omawiany silnik okazuje się całkiem niezłym wyborem. Jest ekonomiczny. W trasie zadowoli się 6 litrami benzyny na 100 km, a w mieście od 7.5 do 8.5, gdy często stoimy w korkach. Silnik ma opinię niezawodnego, układ rozrządu napędzany jest bezobsługowym łańcuchem, a luz zaworowy kasowany jest automatycznie (hydrauliczne popychacze zaworów).
Opel Astra H 1.4 Twinport – wybór rozsądku
Dodatkowym atutem jest bezproblemowa współpraca z instalacja lpg IV generacji. Oczywiście montaż instalacji gazowej staje się opłacalny dopiero przy większych przebiegach oraz gdy samochód eksploatowany jest na dłuższych odcinkach niż typowe kilku kilometrowe trasy jakie pokonuje przeciętny Kowalski na trasie dom – praca – sklep – dom. Należy pamiętać o tym, ze silnik zaczyna pracować na gazie dopiero wtedy, gdy jego temperatura będzie większa niż 40*C. Nowinką techniczną w omawianym silniku jest system twinport. Z14XEP posiada 16 zaworów, a za tyem posiada dwa kanały dolotowe na cylinder. W jednym z nich znajduje się specjalna przesłona sterowana siłownikiem pneumatycznym. Przy małych i średnich obciążeniach, przesłona jest częściowo zamknięta powodując większe zawirowanie mieszanki poliwowo-powietrznej oraz zwiększenie jej prędkości przepływu. Dzięki temu napełnianie cylindrów przebiega sprawniej oraz można zwiększyć stopień recyrkulacji spalin co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa oraz mniejszą emisją tlenków azotu. Zarówno silnik jak i cały samochód pozbawiony jest tzw. typowych usterek. No może po za zaworem EGR (zawór recyrkulacji spalin), który czasem ulega awarii, jednak nie jest to zjawisko występujące na skale masową. Jeżeli chodzi o karoserie i jej zabezpieczenie antykorozyjne, to opel dokonał ogromnego postępu. Każdy, kto użytkował Astrę F, na pewno pamięta problemy z „rudą”. W astrze G było juz dużo lepiej. W generacji H jest prawie wzorowo, ponieważ nadwozie posiada obustronny ocynk. Niestety mimo tego w niektórych egzemplarzach ogniska korozji pojawiają się w okolicy lusterek bocznych oraz na klapie bagażnika. Silnik Z14XEP zadebiutował w 2003 roku i z powodzeniem był montowany w Astrach G. Od 2004 roku otwierał gamę silnikowa Astry H. W raz z zakończeniem produkcji modelu H w 2013 roku zakończyła się również produkcja silników Z14XEP.
Dane techniczne
Pojemność silnika (cm3) 1364
Moc maksymalna (kW/KM/RPM) 66 / 90 / 5800
Maksymalna moment obrotowy (Nm/RPM) 125 / 4000
Prędkość maksymalna (km/h) 180
Zużycie paliwa (dane z testu: trasa/miasto/średnie) (litry / 100 km) 6.2 / 7.5 / 6.8
Podsumowując: Opel Astra H 1.4 Twinport sprawdzi się jako typowy przemieszczać z punktu A do B. Charakteryzuje się wysoka niezawodnością oraz tanimi kosztami eksploatacyjnymi (niskie zużycie paliwa oraz szeroki wybór tanich części zamiennych). Jeżeli komuś nie przeszkadza słabe przyspieszenie oraz głośna praca silnika powyżej prędkości 120 km/h to benzynowa Astra 1.4 może okazać się strzałem w dziesiątkę.