Niedawno przez Agencję Rozwoju Regionalnego MARR S.A z Mielca został przedstawiony nowy projekt elektrycznego pojazdu. Auto nazwano ELV001 i zostało zbudowane dzięki współpracy firm z Polski oraz finansowemu wsparciu Unii Europejskiej.
Projektantem prototypu jest Michał Kracika z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, podzespoły mechaniczne pochodzą od m.in. Car Technology Production oraz KOMEL. Takie elementy jak opony, klocki hamulcowe oraz obręcze kół pochodzą od zagranicznych producentów. Montaż pojazdu odbywał się w zakładach marki Leopard – firma na co dzień zajmuje się budową sportowych roadsterów.
ELV001 jest trzydrzwiowym hatchbackiem i waży 1,3 tony. Auto wyposażone zostało w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 41 KM , więc są one w stanie rozpędzić samochód do 100 km/h w ciągu zaledwie 6 sekund. Pobór prądu wynosi około 5 zł/100 km, natomiast zasięg wynosi 150 kilometrów, baterie ładuje się od 6 do 8 godzin.
Pojazd został wyposażony w fotele dla czterech pasażerów – warunki podróży są komfortowe. W prototypie zainstalowany został m.in. komputer pokładowy oraz kamera cofania. Bagażnik ma pojemność 310 litrów i ładowność w granicach 550 kilogramów.
Budowa auta wyniosła… 8 mln złotych! Niewiadomo co będzie dalej z ELV001 – produkcja seryjna będzie możliwa jeśli MARR S.A. pozyska niezbędne fundusze. Na razie auto przekazano zakładom Leopard, gdzie odbywać się będą dalsze testy drogowe.
Myślicie, że pojazdy elektryczne w przyszłości zdominują ulice?
Poniżej zamieszczamy dane techniczne pojazdu:
Wymiary (dł./szer./wys.): 3890/1770/1550 mm
Pojemność bagażnika: 310 l
Ładowność: 550 kg
Waga: 1300 kg (800 kg bez baterii)
Liczba miejsc: 4 (2 w wersji dostawczej)
Układ kierowniczy: wspomagany elektryczne
Napęd: elektryczny, dwusilnikowy na przednie koła
Moc maksymalna: 25 kW
Typ baterii: Li-polimer
Pojemność baterii: 159 Ah
Tryby jazdy: Ekonomiczny, Miejski, Sportowy
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 sek.
Prędkość maksymalna: 110 km/h
Zasięg na jednym ładowaniu: do 150 km
Opony i felgi: 195/55 R16