Syrena to marka pierwszego samochodu osobowego oraz dostawczego w całości produkowanego w Polsce. W latach 1957-1972 produkowana jest w Warszawie przez Fabrykę Samochodów Osobowych, później od 1972 do 1983 produkcja przenosi się do Bielska-Białej do Fabryki Samochodów Małolitrażowych. Sama decyzja o rozpoczęciu prac projektowych nowego polskiego samochodu zostaje podjęta w maju 1953 roku przez ówczesny rząd.
Projekt nowego polskiego samochodu zakłada, iż pojazd ten będzie wzorowany na konstrukcyjnych elementach modelu Warszawa M20. Poza tym mały, dwucylindrowy silnik dwusuwowy oraz nadwozie w postaci drewnianego szkieletu wykończonego płytami pilśniowymi są jak na owe czasy dość innowacyjne i charakterystyczne dla Syreny. Rozpoczęcie budowy tego modelu następuje w sierpniu 1953 roku, a cztery miesiące później, 31. grudnia odbywa się prezentacja pierwszej polskiej Syreny. Kilkanaście kolejnych miesięcy to budowa kolejnych przedprototypów, testowanie powstałych modeli, rajd doświadczalny z udziałem pierwszych Syren oraz co za tym idzie przeróbki powstałych konstrukcji, m.in. drewniana konstrukcja nadwozia zostaje całkowicie zastąpiona przez konstrukcję metalowo – drewnianą.
Czerwiec roku 1955 i XXIV Międzynarodowe Targi Poznańskie niosą ze sobą pierwszą publiczną prezentację egzemplarzu Syreny. Ponieważ pojazd ten cieszy się sporym zainteresowaniem nie tylko odwiedzających targi, styczeń 1956 oznacza zakończenie dokumentacji produkcyjnej Syreny i rozpoczęcie produkcji tego modelu.
Początkowo produkuje się modele osobowe. Syrena 100, 101, 102, 103, 104 oraz 105 to kolejne następujące po sobie modele, produkowane w oparciu o przedprototyp Syreny. Każdy kolejny model to próba udoskonalenia i modernizacja modelu poprzedniego oczywiście na miarę możliwości finansowych i technicznych. W efekcie wszystkie modele osobowe Syreny różnią się między sobą m. in. kolorem, wielkością i szerokością kół, wielkością klapy oraz pojemnością ładunkową bagażnika, rodzajem silnika, rodzajem skrzyni biegów, rodzajem nadwozia a także układem hamulców. Jak każdy nowy produkt na rynku modele osobowe Syreny mają swoje zalety i wady. Jednym z przymiotów jest fakt, iż były w całości produkowane w Polsce, miały dosyć łatwą konstrukcję i z tego względu naprawy można było przeprowadzać we własnym zakresie. Minusem Syreny były np. spaliny (efekt mieszanki benzyny z olejem) o charakterystycznej niebieskiej barwie, dzięki którym samochód przezwano „Skarpeta”. Łącznie wyprodukowano ok. pół miliona egzemplarzy Syreny.
Warto pamiętać, że oprócz osobowych modeli „Syreny” produkowano również modele osobowo-towarowe. Pierwsze próby stworzenia pojazdu dostawczego odbywają się w roku 1968. Dwa główne modele samochodów dostawczych to Syrena Bosto (której przednia cześć nadwozia pochodzi z modelu Syreny 104, a tylna cześć ładunkowa to zupełnie nowa konstrukcja), mogąca przewieźć 4 osoby i 200 kg bagażu oraz Syrena R-20 (wzorująca się na Syrenie 105) przeznaczona głownie dla rolników.
Podsumowując, możemy być dumni jako naród z produkcji Syreny. Mimo, iż wiele wersji jej modeli nigdy nie weszło do produkcji seryjnej, stała się ona wzornikiem i bazą dla kolejnych modeli innych samochodów. Wciąż jest wiele wielbicieli zabytkowych pojazdów, wielu z nich odnawia stare modele Syreny, by nie były tylko wspomnieniem.