Ekologia zdaje się być nieodłączną częścią ludzkiego życia – i bardzo dobrze! Może razem uratujemy naszą planetę przed nieodwracalnymi zniszczeniami. Już w sezonie 2014/2015 ruszają nowe wyścigi samochodowe Formuła E. Może nie byłoby to nic nadzwyczajnego gdyby nie to, że startować w niej mogą tylko samochody elektryczne.
Formuła E to najmłodsze wyścigi samochodowe, które zostały powołane 2012 roku – promowane są przez Formula E Holdings oraz jest licencjonowana i nadzorowana przez Fédération Internationale de l’Automobile. Jak już wyżej zostało wspomniane debiutanckim sezonem będzie 2014/2015, pierwszy wyścig odbędzie się 13 września 2014 roku w Pekinie.
Samochody to jednomiejscowe pojazdy elektryczne, które będą posiadać silniki, przeniesienia napędu oraz układ elektroniczne od McLarena, natomiast o baterie zadba Williams, a o opony Michelin.
Jak będą wyglądały wyścigi?
W wyścigach będzie brało udział dziesięć teamów:
- Drayson Racing (Wielka Brytania),
- China Racing (Chiny),
- Andretti Autosport (USA),
- Dragon Racing (USA),
- E.DAMS (Francja),
- Super Aguri Formula E,
- Audi Sport ABT Formula E Team,
- Virgin Racing (Wielka Brytania),
- Mahindra Racing (Indie),
- Venturi (Monako).
Każdy będzie liczył dwóch kierowców oraz cztery samochody – w listopadzie 2012 roku Formula E Holdings zamówiło 42 pojazdy. Przyspieszenie od zera to 100 km/h zajmie pojazdowi 3 s, natomiast maksymalna prędkość to 220 km/h.
Wyścigi będą rozgrywane w ciągu jednego dnia – włączając w to treningi i kwalifikacje, a cała impreza będzie odbywać się w mieście, według kalendarza 2014/2015 Formuła E będzie zorganizowana w dziesięciu miastach na całym świecie:
- Pekin (Chiny) – 13.09.2014 rok,
- Putrajaya (Malezja) – 18.10.2014 rok,
- Hongkong (Chiny) – 8.11.2014 rok,
- Punta del Este (Urugwaj) – 13.12.2014 rok,
- Buenos Aires (Argentyna) – 10.01.2015 rok,
- Los Angeles (USA) – 14.02.2015 rok,
- Miami (USA) – 18.04.2015 rok,
- Monte Carlo (Monako) – 9.05.2015 rok,
- Berlin (Niemcy) – 30.05.2015 rok,
- Londyn (Wielka Brytania) – 27.06.2015 rok.
Wyścig zaczynać będzie się od startu zatrzymanego i będzie trwał koło godziny – moc samochodów ograniczona zostanie do 133 kW/180 KM. Każdy kierowca w ciągu całego wyścigu będzie musiał odbyć dwa pit-stopy, podczas których będzie zmieniał samochód – nie będzie można zmieniać opon, chyba, że któraś zostanie przebita.
Ciekawostki
Jednym z testerów najprawdopodobniej będzie Lucas di Grassi – były kierowca Formuły 1.