Instalacja LPG wiąże się z wieloma korzyściami, jednak jak to w życiu bywa, wszystko ma swoją drugą stronę medalu. Podczas użytkowania LPG mogą przytrafić się nam najróżniejsze usterki – poniżej prezentujemy najczęstsze kłopoty związane z instalacją.
Części w samochodach zużywają się szybciej niż przypuszczamy – pierwsze awarie mogą się pojawić już po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Gdy chcemy zaoszczędzić na kosztach paliwa, to wiele osób z nas decyduje się na instalację LPG. Pierwsze problemy z gazem mogą pojawić się już nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Wielu specjalistów zaznacza, że mogą być one związane bezpośrednio lub pośrednio z instalacją. Część napraw będziemy w stanie wykonać samodzielnie, jednak przy niektórych awariach lepiej udać się do warsztatu.
Poniższe, najczęstsze usterki zostały odnotowane w samochodach, które miały zamontowane instalacje z sekwencyjnym wtrysku LPG w fazie lotnej. Nim zaczniemy wymieniać usterki – na wstępie mówimy Wam, że warto zawsze bacznie obserwować swój samochód. W ten sposób zapobiegniemy poważniejszej awarii, a tym samym zaoszczędzimy sporo pieniędzy.
Korozja układu wydechowego
Jest to jedna z najczęstszych awarii, która może spotkać samochód z instalacją LPG. Powinniśmy zareagować, gdy zobaczymy, że układ wydechowy koroduje nam od środka. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest wydzielanie sporej ilości węglowodorów podczas spalania gazu. W takim wypadku najlepiej spisują się części ze stali nierdzewnej.
Punktowa korozja nadwozia
Przyczyną tej usterki jest wykonanie otworów montażowych w nadwoziu. Objawami są korozja występująca w okolicy zaworu tankowania oraz przy mocowaniu przewodów gazu. Rozwiązanie jest stosunkowo proste – wystarczy wykonać zaprawki. Jeśli potrafimy, to możemy wykonać je samodzielnie, w innym przypadku lepiej skorzystać z pomocy lakiernika.
Wypalone gniazda zaworowe
Tutaj objawów nie zobaczymy na pierwszy rzut oka, że coś jest nie tak z naszym autem przekonamy się dopiero podczas jazdy. Samochód nie tylko traci moc silnika, ma problemy z rozruchem, ale zużywa również więcej paliwa. Powodem takiego stanu rzeczy jest wypalenie gniazd zaworowych, na które oddziałuje wysoka temperatura powstająca podczas spalania gazu. W takiej sytuacji gniazda należy poddać regeneracji lub zdecydować się na ich wymianę.
Zużyty układ zapłonowy
Podobnie, jak w powyższej usterce, wykryjemy ją dopiero podczas jazdy pojazdem. Cechami charakterystycznymi zużytego układu zapłonowego są szarpnięcia silnika na wolnych obrotach, natomiast na wyższych obrotach brakuje mocy w silniku. Przy silniku mieszalnikowym usłyszymy specyficzne strzelanie. W tym wypadku przyczyną jest zużycie cewki zapłonowej, przewodów i świec – musimy pamiętać, że LPG znacznie szybciej zużywa tego rodzaju części.
Zapieczone wtryskiwacze benzynowe
Tej usterki nie stwierdzimy również po wizualnym przeglądzie – zapieczenie wtryskiwaczy benzynowych charakteryzuje się nierównomierną pracą silnika, pomimo że układ zapłonowy działa bez zarzutu. Rozwiązaniem jest albo wyczyszczenie wtryskiwaczy za pomocą dodatku do benzyny lub po prostu ich wymiana.