Na polskim rynku dostępne niedługo będą pojazdy elektryczne rodzimej produkcji. Mowa tu o Romet E4, który w sprzedaży ma być dostępny już od 25 tysięcy złotych. Producent szacuje, że koszt przejechania 100km będzie kosztował około 1 zł.
EV4 to pojazd skonstruowany przez Jacka Skopińskiego z myślą o poruszaniu się w zakorkowanym mieście. Pozwala on na pokonanie 100 km za 1 zł. Pojazd skonstruowany przez Polaka nie jest rowerem, ani skuterem, choć posiada cechy jednego i drugiego. Mimo zupełnie innej konstrukcji najbliżej mu de Segwaya – EV4 został stworzony do jazdy po zakorkowanych miastach. Pojazd z jednej strony posiada koła, kierownicę i siodełko z roweru, ale dwa silniki elektryczne napędzające tylne koła oznaczają, że właściciel nie zmęczy się przemierzając kolejne kilometry. EV4 posiada cztery pneumatyczne siłowniki, dzięki którym przechyla się w zakrętach. Takie rozwiązania ma jeszcze jedną zaletę – jazda pojazdem polskiego konstruktora jest bardzo komfortowa i EV4 bez problemu może zjechać z równego asfaltu.
Choć polski model jest większy niż amerykański Seagway, to jednak pod każdym innym względem na więcej zalet. Łączna moc 1 kW pozwala na osiągnięcie 40 km/h, a pojemne akumulatory zapewniają zasięg do 100 km (ich ponowne naładowanie zajmuje ok. 6 godzin). Swoje osiągi pojazd zawdzięcza niewielkiej masie, gdyż waży tylko 60 kg. EV4 jest też bardziej komfortowy i uniwersalny od Segwaya.
Na razie powstał prototyp, lecz pojazd niedługo ma trafić do sprzedaży. Początkowo szacowano, że kosztować będzie między 10 a 15 tysięcy, jednak na stronie autora projektu wynosi ona niecałe 25 tysięcy.
EV4 ma być zielony, by kojarzyć się z ekologią – nie zakłada się wypuszczenia modeli o innym kolorze i barwie. Silnik elektryczny sprawia, że wnętrze jest bardzo ciche i komfortowo prowadzi się pojazd.
Co najważniejsze, do prowadzenia elektrycznego auta wyprodukowanego przez firmę Arkus & Romet nie potrzeba prawa jazdy kategorii B – przyznają przedstawiciele producenta. Zgodnie z polskimi przepisami Romet 4E nie jest bowiem samochodem, a „innym pojazdem czterokołowym”. Do jego prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B1 i ukończone 16 lat.
Koszt przejechania 100 km to jedynie 6-4 zł – auto można ładować w każdym normalnym gniazdku 230V. W trybie „eko” jego zasięg wynosi nawet 180 km, ale prędkość maksymalna to „tylko” 42 km/godz. W trybie jazdy szybkiej auto rozpędza się do 65 km/godz. Przy takiej prędkości Rometem 4E na jednym doładowaniu można przejechać 90 km.
Romet 4E – dane techniczne
Nadwozie: stalowe, samonośne, dwumiejscowe
Długość: 3090 mm
Szerokość: 1420 mm
Wysokość: 1480 mm
Masa bez baterii: 500 kg
Masa baterii: 324 kg
Prędkość maks.
(tryb szybki/tryb eko): 62/42 km/godz.
Zasięg: 90/180 km
Zdolność pokonywania wzniesień o maks. nachyleniu: 20 proc.
Czas ładowania: <10h
System hamulcowy: dwuobwodowy hydrauliczny
Hamulec postojowy: ręczny na tylną oś
Hamulec przód: tarczowe
Hamulec tył: bębnowe
Zawieszenie przód: kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył: wahacz wzdłużne na belce skrętnej
Silnik: 72V AC 5 kW (6,8 KM)
Ładowarka: 72V / 25 A
Typ baterii: kwasowo-ołowiowe
Baterie: 8V / 150Ah x 9
Koła: obręcze aluminiowe 145/70 R12