W polskim prawie figurują dwa różne pojęcia: samochodu historycznego oraz samochodu zabytkowego. Czym się różnią, jak zarejestrować pojazd zabytkowy, jakie są jego rodzaje i jakie trzeba spełnić warunki – wszystkiego dowiecie się w naszym wpisie.
Przede wszystkim warto wiedzieć, że termin samochód zabytkowy reguluje ustawa „prawo o ruchy drogowym”, stwierdzający, że takim pojazd musi być wpisany do wojewódzkiej ewidencji zabytków. W praktyce jednak przepisy są dość płynne. Do zabytkowych oldtimerów zaliczamy samochody wyprodukowane co najmniej 40 lat temu lub, w niektórych przypadkach – 25 lat temu, ale pod warunkiem, że posiadają 75% oryginalnych części, a z produkcji wycofano je minimum 15 lat temu. Do oldtimerów łapią się także samochody z krótkich serii lub marek kultowych, nieprodukowanych od przeszło dekady. Jeszcze jedną opcją wpisania do rejestru zabytków są pojazdy, które brały udział w ważnych, historycznych wydarzeniach. Bardzo trudno to jednak udokumentować, w Polsce takich pojazdów praktycznie nie ma.
Innym terminem jest youngtimer – są to samochody 20 lub 30letnie, dobrze zachowane, w przyszłości mogące stanowić zabytek techniczny. Youngtimery mogą być świetną inwestycją w motoryzację dla osób, pasjonujących się tym tematem. Ich wartość nie spada tak szybko, jak nowych pojazdów, a przy odpowiedniej eksploatacji wraz z upływającym czasem zacznie wzrastać. W Polsce do najpopularniejszych i najbardziej popularnych youngtimetów należą:
- BMW serii 6
- Mini
- Skoda Favorit
- Peugout 206
- Citroen 2CV
- Trabant
- Mercedes W116
- Mercedes W124
- Polonez
- Opel Vectra
Są to pojazdy, które teraz można kupić za kilka, kilkanaście tysięcy złotych. Przy odpowiednim dbaniu o stan techniczny – w przyszłości jesteśmy w stanie zarobić nawet 100% na takiej inwestycji.
Pojazd historyczny to natomiast pojęcie używane w ustawie o OC. Samochody, mające w myśl tych przepisów status historycznych, ubezpieczane są na innych zasadach niż pozostałe pojazdy. Posiadają one tak zwane „żółte tablice”. Pojazdy historyczne można np. ubezpieczyć tylko na wybraną część roku, gdy jeździ się np. na zloty samochodów zabytkowych. Warto jednak wiedzieć, że ubezpieczyciele niechętnie ubezpieczają takie pojazdy.
Czy na oldtimerach można zarobić?
Pisaliśmy już, że youngtimery mogą być niezłą i niedrogą inwestychą, a co z oldtimerami? Najłatwiej oczywiście kupić pojazd na żółtych blachach, jednak po pierwsze – nie są one tanie, po drugie, właściciel rzadko się z nimi rozstają, gdyż posiadanie zabytkowego pojazdu to też rodzaj hobby.
Na rynku najczęściej pojawiają się następujące samochody:
1 Volkswagen Golf 5,12 proc.
2 Mercedes W124 4,26 proc.
3 Mercedes 190 3,13 proc.
4 Fiat 125p 2,80 proc.
5 Fiat 126p 2,79 proc.
6 Mercedes W123 2,67 proc.
7 Audi 80 2,49 proc.
8 Ford Mustang 1,94 proc
Droga do uzyskania tak zwanych „żółtych tablic” nie jest łatwa i niestety wymaga dużo większego wkładu finansowego, niż ma to miejsce w przypadku standardowej rejestracji, warto więc wziąć to pod uwagę, gdy chcemy zarejestrować posiadany przez nas samochód. Usługa rzeczoznawcy jest wyceniana na sumę od kilkuset do około tysiąca złotych. Warto pamiętać, że nawet poprawnie wypełniona i złożona „biała karta” nie gwarantuje wpisania pojazdu do rejestru zabytków. Oprócz odpowiedniego wieku samochód musi również posiadać przynajmniej 75 proc. oryginalnych części, w tym główne podzespoły.
Co daje posiadanie zabytkowego pojazdu?
Wielu właścicieli takich pojazdów nie widzi zasadności rejestrowania samochodu jako zabytku. Samochód, który raz został zarejestrowany jako zabytek, będzie nim już na zawsze. Takie auta mają defekty i często trzeba je naprawiać. Wymogiem jest stosowanie oryginalnych części, a jeżeli takich nie ma, to za zgodą konserwatora zabytków należy je dorobić lub zastosować zamienniki zgodnie w wytycznymi.
Wpisanie samochodu do ewidencji zabytków niesie za sobą również kilka przywilejów. Najbardziej istotnym dla właścicieli samochodów zabytkowych jest brak obowiązku dostosowywania pojazdu do wymogów technicznych obowiązujących na drogach publicznych- nie ma potrzeby montowania pasów itp. Dodatkowo samochód zabytkowy nie przechodzi corocznych przeglądów technicznych. Warto również pamiętać, że nie musi mieć ciągłości w ubezpieczeniu OC, a wielu ubezpieczycieli oferuje spore zniżki.