Niezależnie czy lubicie wyścigi Formuły 1 czy MotoGP, dzisiaj przygotowaliśmy dla Was zestawienie najlepszych torów wyścigowych na świecie. Już na samym początku zaznaczamy, że wybór wcale nie był prosty i kolejność prezentowanych torów jest zupełnie przypadkowa. Żałujemy tylko jednej rzeczy: szkoda, że w Polsce nie ma toru z prawdziwego zdarzenia…
Circuit de la Sarthe (Francja)
Zaczniemy chyba od najsłynniejszego obiektu, o którym słyszał chyba każdy, czyli słynnego toru w Le Mans. Jego pełna nazwa to Circuit de la Sarthe (zdajemy sobie sprawę, że tą nazwę mogło słyszeć już niewiele osób). Tor w Le Mans jest jednym z najdłuższych torów na świecie i jego długość wynosi 13,629 km. Co ciekawe, odcinki toru wykorzystywane są w codziennym ruchu publicznym. Pierwszy wyścig w Le Mans został zorganizowany w 1906 roku – Grand Prix o Wielką Nagrodę Francji. Jednak tor zasłynął w latach 20-tych, kiedy to rozpoczęto rozgrywać na nim słynny wyścig 24h Le Mans (pierwszy wyścig odbył się w 1923 roku – zawodnicy muszą przejechać jak największą liczbę okrążeń w ciągu 24 godzin).
W 1965 roku do toru właściwego dobudowano mniejszy (Bugatti Circuit), w którego skład wchodzą tylko drogi zamknięte – jednak wykorzystuje on część dróg z toru większego (prosta startowa oraz pierwsze zakręty). Długość toru Bugatti Circuit wynosi 4,180 m. Na tym torze rozgrywane są wyścigi MotoGP oraz DTM.
Circuit Park Zandvoort (Holandia)
Z Francji przenosimy się do Holandii na tor wyścigowy Circuit Park Zandvoort, który został zaprojektowany przez Johna Hugenholza. Holenderski tor został wzniesiony w latach 40-tych XX wieku – pierwotnie liczył on około 3 kilometrów. Natomiast, pierwszy wyścig został rozegrany w 1949 roku. Od 1952 roku do 1985 roku na torze rozgrywane były wyścigi Formuły 1 – pierwszym zwycięzcą był Alberto Ascari (1918-1955), ostatni zwyciężał Niki Lauda. Po zakończeniu rozgrywania wyścigów Formuły 1, tor w 1989 roku został skrócony do 2,5 km i rozpoczęto rozgrywać na nim wyścigi Formuły 3, A1GP oraz DTM. Obecny kształt tor otrzymał po modernizacjach w 1999 roku.
Ciekawostki:
- Jeden z zakrętów nosi nazwę Tarza Bocht (zakręt Tarzana), który pochodzi od przezwiska mieszkańca Zandvoort. Zgodził się one oddać swoją działkę po budowę toru pod warunkiem, że jeden zakręt zostanie nazwany jego przezwiskiem.
- W 1973 roku na torze zdarzył się wypadek podczas wyścigu Formuły 1. Bolid Rogera Williamsa, na 8 okrążeniu uderzył w barierki i przewrócił się do góry nogami. W krótkim czasie zaczął płonąć, jadący za Williamsem David Purley (prywatnie jego kolega) zatrzymał się i pobiegł mu pomóc. Niestety, obsługa toru stała i przyglądała się całemu zdarzeniu. Gdy przyjechała straż pożarna Williams już nie żył.
Ascari Race Resort (Hiszpania)
Kolejny tor, który chcemy Wam zaprezentować uważany jest za jeden z najpiękniejszych na świecie. Położony jest w kotlinie wśród gór Sierra Nevada. Właścicielem oraz twórcą toru jest Klaas Zwart, który wybierał miejsce toru latając helikopterem nad terenem. Tor liczy około 5,6 km długości – najdłuższa prosta wynosi 470 metrów. Ascari Race Resort posiada 26 zakrętów, które były wzorowane na różnych zakrętach z torów z całego świata. Niestety, tor przeznaczony jest tylko dla elit – trzeba być członkiem klubu, by móc ścigać się na tym torze. Członkami klubu wyścigowego są m.in. zawodnicy F1 i MotoGP, biznesmeni. Przy torze znajduje się luksusowy kompleks z domem klubowym, sale konferencyjne oraz garaż na 450 samochodów.
Nurburgring (Niemcy)
Jest to najsłynniejszy tor w Niemczech (zna go chyba każdy fan motoryzacji), który został zbudowany w okolicach miasta Nurburg w 1927 roku. Wcześniej w tych okolicach rozgrywany były wyścigi ADAC Eifelrennen, które ze względu na niebezpieczną trasę cieszyły się małym zainteresowaniem. Tor Nurburgring został zaprojektowany przez firmę Eichler Architekturburo z Ravensburga. Pierwszy tor miał długość 28,265 km i składał się z dwóch części: pętli północnej (Nordschleife), która liczyła 22,810 km długości oraz pętli południowej (Sudchleife), która liczyła 7,747 km. Przed drugą wojną światową na torze rozgrywane były wyścigi Grand Prix Niemiec oraz ADAC Eifelrennen.
Po II wojnie światowej na torze ponownie rozgrywane były wyścigi Grand Prix Niemiec, natomiast w 1953 roku zaczęto na torze rozgrywać wyścig 1000 km. W latach 60-tych tor stał się niebezpieczny dla kierowców – coraz większe prędkości, które osiągały pojazdy sprawiły, że tor musiał być poddany modyfikacji. Prace na torze trwały stosunkowo długo i dopiero w 1981 roku skrócono pętle północną do 20,8 km – rekord toru w 1983 roku ustanowił Stefan Bellof, który swoim Porsche 956 pokonał tor w 6:11.13 (średnia prędkość to 201,7622 km/h). Co ciekawe, rekord do dzisiaj nie został pobity. W 1984 roku oddano do użytku nowy odcinek toru, czyli GP-Strecke, który spełnia wszystkie wymagania bezpieczeństwa. Obecnie tor mierzy 5148 metrów i rozgrywane są na nim wyścigi: Formuły 1, Grand Prix Europy oraz Grand Prix Niemiec.
Paul Ricard (Francja)
Wracamy znowu do Francji, w której znajduje się kolejny tor warty uwagi, czyli tor Paul Ricard – jego oficjalna nazwa od 2001 roku: Paul Ricard High Tech Test Track – Paul Ricard HTTT. Tor został zbudowany w przeciągu dziesięciu miesięcy – oficjalnie tor został oddany do użytku w kwietniu 1970 roku. Paul Ricard zlokalizowany jest w La Castellet. Tor wyróżnia nie tylko wysoki poziom bezpieczeństwa, ale również najdłuższa prosta na świecie – Mistral (1,8 km). Cały tor liczy 3,813 km i rozgrywane są na nim takie imprezy sportowe jak: Fiat GT i Le Mans Series. Warto zaznaczyć, że tor otwarty jest też dla zwykłych śmiertelników i każdy z nas (oczywiście pod warunkiem, że posiadamy prawo jazdy) będzie mógł się przejechać w autach GT, a nawet Formuły 1. Zainteresowanym zdradzimy, że można przejechać się, w ramach Multi GT Experience, takimi autami jak Porsche GT3 RS, Lamborghini Gallardo – niestety taka przyjemność będzie nas kosztować około 300-400 euro.
Ciekawostki:
- 14 maja 1986 roku doszło do wypadku na zakręcie La Verrerie – kierowca Formuły 1 z teamu Brabham-BMW Elio de Angelis zmarł 29 godzin później po wypadku.
- Rekord toru został ustanowiony w 1990 roku przez Nigel’a Mansell’a – pokonał on tor w 1:08,012, a średnia prędkość wyniosła 201,829 km/h.
- W 1997 roku zmarł właściciel toru Paul Ricard, jego spadkobiercy w 1999 roku sprzedali tor za 11 milionów złotych firmie Excelis SA.
- Od październiku 2001 roku z toru korzystają zespół Formuły 1 Toyota oraz zawodnicy wyścigu 24h Le Mans.
Circuit de Monaco (Monako)
Przez wielu uważany jest za jeden z najniebezpieczniejszych i najtrudniejszych torów na świecie, teraz chcemy Wam zaprezentować Circuit de Monaco. W przeciwieństwie do torów powyżej jest to w całości tor uliczny, który mierzy 3340 m.
Historia toru sięga 1929 roku, kiedy to został założony, jednak pierwsze zawody zostały na nim rozegrane dopiero w 1950 roku. Tor wyróżnia wysoki poziom trudności, znajdują się na nim ciasne zakręty – wśród nich znajduje się zakręt F1 – Loews, w którym pojazdy pokonując go muszą zwolnić poniżej 50 km/h. Na torze organizowane są zawody Formuły 1.
Przygotowanie toru do zawodów z reguły trwa sześć tygodni – organizatorzy muszą przygotować ulice miasta. Po zakończeniu zawodów przywrócenie normalnego ruchu zajmuje około trzech tygodni.
Ciekawostki:
- Rekordzistą toru jest Michael Schumacher, który pokonał Circuit de Monaco w ciągu 1:13,439 sekund.
- Na odbywające się co roku zawody Formuły 1 nie trzeba kupować biletów – są to jedyne darmowe wyścigi tej klasy na całym świecie.
Masaryk Curcuit (Czechy)
Mamy powody do zazdrości, gdyż nasi południowi sąsiedzi posiadają tor wyścigowy, o którym my na razie możemy pomarzyć. Czesi już od 1930 roku organizują wyścigi samochodowe i motocyklowe na torze Masaryk Circuit (nazwa pochodzi od nazwiska pierwszego prezydenta Czechosłowacji, Tomasa Masaryka) – znany jest też pod nazwą Masarykring albo po prostu jako Automotodrom. Przed wojną na torze (liczył wtedy 31 km) organizowane było Grand Prix Czechosłowacji. W roku 1962 tor został skrócony do 13,94 km, kolejna poważniejsza modyfikacja miała miejsce w 1987 roku – obecnie tor liczy 5403 metrów i ma 14 zakrętów. Jest w stanie pomieścić 55 motocykli oraz 40 samochodów. Na torze rozgrywane są teraz przede wszystkim wyścigi motocyklowe (m.in. MotoGP, World Superbike), ale również organizowane są wyścigi samochodowe nieco niższej rangi (Formuła 2, World Touring Car Championship, World Series by Renault).
Czeski tor jest bardzo wymagający – jest trudny pod względem technicznym i większość trasy prowadzi pod górę. Warto zaznaczyć, że tor jest otwarty dla kierowców-amatorów. Jeśli wybieracie się do Brna to na pewno powinniście zajrzeć na Automotodrom – za 25 minut jazdy własnym autem trzeba zapłacić około 600 koron. Natomiast, podczas Track Day kierowca samochodu płaci koło 650 euro, a pasażer 70 euro.
Autodromo Nazionale di Monza (Włochy)
Przenosimy się do pięknych i słonecznych Włoch, a dokładniej do Monzy niedaleko której znajduje się tor Autodromo Nazionale di Monza. Historia toru rozpoczyna się w 1922 roku, gdzie w zaledwie pół roku został zbudowany tor wyścigowy – sporą zasługą takiego rekordu jest ogromna liczba robotników wznosząca tor. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że był to trzeci na świecie stały tor wyścigowy. Niestety, tor okazał się być stosunkowo niebezpieczny – do 1938 roku, kiedy to rozpoczęto modernizację toru, zginęło na nim kilku kierowców. Wyścigi po II wojnie wznowiono już w 1948 roku. Obecnie tor liczy 5,793 km i dzięki długim prostym uważany jest za jeden z najszybszych torów na świecie – kierowcy Formuły 1 rozwijają prędkość do około 360km/h. Najbardziej znanym zakrętem na torze jest Curva Parabolica o kącie 180 stopni – przechodzi on w najdłuższą prostą.
Obecnie na torze rozgrywane są liczne zawody samochodowe, jak i motocyklowe m.in.: Formuła 1, Auto GP, Seria GP2, Seria Gp3, World Touring Car Championship, Porsche Supercup, Formula 3 European Championship.
Ciekawostki:
- Rekordzistą toru jest Juan Pablo Montoya – zawodnik zespołu Williamsa ustanowił rekord toru w 2004 roku.
Indianapolis Motor Speedway (USA)
Opuszczamy na chwilę Europę, by przenieść się do Stanów Zjednoczonych. W USA większość torów wyścigowych wygląda jednakowo – są owalne, gdyż organizowane są na nich zawody NASCAR. Jednak w Indianapolis istnieje tor, który można dostosować do innych wyścigów np. MotoGP. Tor usytuowany jest na przedmieściach miasta.
Pierwsze zawody, jakie zorganizowano na torze odbyły się 14 sierpnia 1909 roku. Dwa lata później zorganizowano pierwsze wyścigi samochodowe (Indianapolis 500). Od 1950 do 1960 roku na torze organizowano wyścigi Formuły 1. Ponownie wyścigi Formuły 1 na tym torze organizowano od 2000 roku do 2007. Natomiast, rok później zorganizowane pierwsze wyścigi MotoGP. Dla Formuły 1 i MotoGP tor jest specjalnie przebudowywany.
Silverstone Circuit (Anglia)
Chyba nie da się ukryć, że najlepsze tory znajdują się w Europie. Kolejny tor, który zaprezentujemy znajduje się w Anglii jest to Silverstone Circuit. Tor zlokalizowany jest na granicy dwóch hrabstw: Buckinghamshire oraz Northamptonshire.
Silverstone Circuit został zbudowany z inicjatywy Brytyjskiego Królewskiego Automobilklubu w 1948 roku. Pierwotny kształt toru to trapez, który liczył 4,172 km. Obecny tor liczy 5,891 km. Najnowszą wersją toru jest Arena (od 2010 roku), na której odbywają się wyścigi zarówno Formuły 1 jak i MotoGP. Jednak na torze Silverstone organizowane są też inne wyścigi m.in.: Auto GP, European Le Mans Series, Formuła BMW, Porsche Supercup, FIA World Endurance.
Ciekawostki:
- W 1977 roku David Purley przeżył wypadek (połamał nogi, miednicę, żebra), w którym przeciążenie wyniosło 179,8 G – na 66 cm Purley wyhamował ze 173 km/h do 0 km/h. Rekord został pobity dopiero w 2003 roku przez Kenny’ego Bracka, który przeżył przeciążenie na poziomie 214 G.
- Rekord toru należy do Lewisa Hamiltona, który pokonał okrążenie w czasie 1:29,607 w 2013 roku.
Sepang International Circuit (Malezja)
Kolejny i zarazem ostatni tor w naszym zestawieniu znajduje się w Malezji (około 85 kilometrów od Kuala Lumpur) – jest to najmłodszy z torów, które Wam zaprezentujemy. Otwarcie toru nastąpiło 9 marca 1999 roku – tor został zaprojektowany przez niemieckiego architekta Hermanna Tilka. Tor zbudowano w zaledwie 14 miesięcy – koszt budowy wyniósł 120 milionów dolarów. Obiekt liczy łącznie 5.543 km oraz składa się z 15 zakrętów i 8 prostych. W Sepang można rozwinąć maksymalną prędkość do 330km/h. Tor w Malezji to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu na świecie. Na torze organizowane są wyścigi: Formuły 1, MotoGP oraz A1 Grand Prix.
Ciekawostki:
- Rekordzistą toru jest Juan Pablo Montoya, który pokonał okrążenie w 1:34,223 w 2004 roku.
Byliście na którymś z powyższych torów? Który według Was jest najlepszy? Zapraszamy do dyskusji 🙂