Firmy komunikacyjne zapowiadają sporą zmianę, jaka nastąpi w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Przede wszystkim rewolucja nastąpi w formie likwidowania szkód. Uszkodzonym w wypadku komunikacyjnym pojazdem zajmie się nie firma sprawcy szkody, ale osoby poszkodowanej, która szkodę likwiduje. Co to oznacza?
Zmiana ta wynika z zaleceń, jakie rynkowi obowiązkowemu ubezpieczeniu OC narzuciła Komisja Nadzoru Finansowego. Minusem dla niej był fakt, że towarzystwa stosowały różne procedury, nowe przepisy więc wprowadzą ich ujednolicenie.
Komisja Nadzoru Finansowego opracowała 21 nowych wytycznych dla wszystkich towarzystw ubezpieczeniowych, wśród nich czołowe miejsce zajmuje właśnie bezpośrednia likwidacja szkód. Dotyczą one także nowych standardów obsługi klienta. W tej chwili propozycje trafiły do oceny społeczeństwa, jednak wszystko wskazuje na to, że zaczną obowiązywać już na początku 2015 roku.
Obecnie likwidację szkody u swojego ubezpieczyciela likwidować mogą jedynie klienci Warty i PZU. Wielu poszkodowanych nie czuje się komfortowo, zgłaszając szkodę do ubezpieczyciela sprawcy. Część towarzystw traktuje bowiem z marszu tego typu roszczenia jako próbę wyłudzenia.
Likwidacja szkody u swojego ubezpieczyciela na pewno poprawi szybkość i jakość obsługi. A jak będą przebiegać rozliczenia między towarzystwami? W maju 2014r. członkowie Polskiej Izby Ubezpieczeń podjęli decyzję o wdrożeniu systemu BLS na całym rynku. Będzie on opierał się o model rozliczeń ryczałtowych, który polega na tym, że ubezpieczyciele rozliczają się między sobą na bazie ustalonych kwot, a nie każdorazowo po rzeczywistych kosztach szkody, z tym że niektóre rodzaje szkód nie zostaną systemem BLS objęte.
Jednak dotyczyć będzie to tylko sytuacji, gdy w kolizji brały udział dwa ubezpieczone pojazdy, zwrot dotyczyć będzie jedynie szkód majątkowych (a nie wypłat odszkodowań osobistych) oraz jedynie do pewnej kwoty odszkodowania. W innych wypadkach ubezpieczyciele rozliczać się będą według realnych kosztów.
Ubezpieczyciele liczą także, że nowy system likwidacji szkód przyniesie im wymierne korzyści. Po pierwsze – ma poprawić ich wizerunek. Po drugie – zmniejszyć koszty likwidacji szkód i przyśpieszyć cały proces. Po trzecie – zakończyć wojnę cenową na rynku. Czy jednak oznacza to, że składka za OC wzrośnie? Tego dowiemy się w przyszłym roku.